20 Şubat 2013 Çarşamba

"Mozart ve Yaşamı"


Gittiğim, Mozart/Bir Yaşamöyküsü adlı müzik söyleşisinden etkilendim, kitabını da okuyorum şimdi. Hem söyleşi sırasında hem de kitabı okurken şunu fark ettim. Bizler bu müthiş yetenekli insanları hep şöyle duymuşuz programlarda.

Şu tarihte doğdu, şu tarihte müzik eğitimine başladı, şu tarihte şu talihsiz hastalıklara yakalandı, atlattı, soylu ailelerin  himayesine girdi, onların istekleri üzerine şu besteleri yaptı sonunda da neredeyse bir çoğu genç yaşta öldü. 
Sanki elimizde bir liste, her maddeye bir tik atarak  onları birden büyütüp, talihsiz sona doğru ilerliyoruz.
Oysa bu insanlar da çocuktu, onların da çocukça verdikleri tepkiler, çocukluğun getirdiği çekinmesizce, çocuk saflığıyla yaptığı davranışlar, sözler vardı.

İşte onları okudukça benden çok uzakta sanki gökyüzünde asılı durup bana çookk yukarıdan, gökyüzünden baktıklarını imgelediğim bu insanlara  kendimi daha yakın hissettim, daha çok dahileştiler gözümde  ve gerçekten sizler  de aynı duyguları hissedin istedim.

Baba Mozart çocuklarının (kızı Nannerl  ve küçük oğlu Wolfgang) kabiliyetlerini keşfedince onların müzik eğitimine eğildiği gibi bu dehaları dünyaya tanıtmak ister. Onlarla birlikte 
3 yıl  süren Avrupa turuna çıkar.  Her gittikleri yerde çocuklar özellikle de Wolfgang’ın kabiliyeti, dinleyen herkesi  hayrete düşürür.

Avrupa turu sırasında uğradıkları Viyana’da Schönbrunn Sarayı’na kabul edilirler. İmparatoriçe  Maria Teresia ve İmparator I.Franz’ın huzurunda konser verecek olması   baba Leopold Mozart gibi o dönemde henüz 6 yaşında olan Wolfgang’ı da heyacanlandırır.   Wolfgang İmparatoriçe ve İmparator’un huzurunda tüm yeteneğini sergilemekle kalmaz, çocukluğunu kanıtlarcasına  kendisine yakın ilgi gösteren İmparatoriçe'nin kucağına atlayarak, boynuna sarılıverir. On altı kez doğum yapmış olan İmparatoriçe’nin bu çok hoşuna gider.

Aradan dört ay geçmiş Wolfgang yine Viyana’ da Schönburnn Sarayı’nda Maria Theresia huzuruna doğru ilerlerken ayağı kayar. Ayağı kayan Wolfgang’ı İmparatoriçe’nin kızı ve geleceğin Fransa Kraliçesi Marie Antoniette yerden kaldırır. Wolfgang çocuksu ciddiyetiyle, Marie Antoniette’e bakıp “ Bana karşı iyi davrandınız , büyüyünce sizinle evleneceğim. “ der.
O yaşlarda yapmış olduğu bestesini  sizinle paylaşmak isterim. Müzik tarihçileri  bu bestenin basit  görünmekle birlikte  5-6 yaşındaki bir çocuk için oldukça zor bir beste olduğunu söylemekte.
     
Sevgiyle ve hep sanatla kalın
G.D.

3 yorum:

  1. Ama eline cok sagliiik! Hem sayfa cok guzel olmus hem de icerik mukemmel.
    Mozart'in hic kucuklugunde Marie Antoinette'le karsilastigini bilmiyordum. Minuet and Trio da cok guzelmis, bir cocugun aklindan ciktigini dusunmek farkli bir boyut veriyor hakkaten.
    Yazmaya devam! Sakin birakma! :)

    YanıtlaSil
  2. Gülay Hanım biz ailecek sizi takip ediyoruz, yazılarınızda başarılar diliyorum.

    YanıtlaSil
  3. Hhhahahahaa "Bana iyi davrandınız, büyüyünce sizinle evleneceğim.." Ne lütufff....Bayıldım !

    YanıtlaSil